Верховна Рада України прийняла Закон України «Про освіту». На учнів та вчителів країни чекає багато змін і нововведень. Що саме зміниться нам розповіли начальник відділу освіти, молоді і спорту Валерій Левченко та його заступник Алла Гаврилюк.
Які зміни відчують учні після впровадження реформи освіти?
Якщо говорити про реформу, то вона направлена не на вчителя, а на учня. З 1 вересня 2018 року відчують дію реформи освіти першокласники, «першопрохідці» 12-річної освіти. Всі інші класи ще будуть довчатися за старими програмами. Зараз дуже багато повноважень передано на школу, кожен навчальний заклад буде мати змогу, на основі Державного стандарту і типових навчальних програм, розробити свою навчальну програму. Також буде змінено підхід до курсової перепідготовки вчителів.
В освіті зараз багато профілів вузької направленості: хімічний, біологічний, історичний тощо. Буде по-іншому: лише академічний і професійний напрямок. Після 9 класу буде визначено чи в дитини є задатки до академічного навчання і вступу до ВНЗ, чи дитина буде вчитися у професійному ліцеї. Раніше, після закінчення навчальних закладів ІІ-ІІІ рівня акредитації, можна було без здачі ЗНО вступити до ВУЗу. За новим Законом, що діти, які навчаються в технікумах, обов’язково повинні здавати зовнішнє незалежне оцінювання за курс середньої школи. Тобто їх поставили в рівні умови з випускником школи.
Говорячи про іспити в школі, що зміниться?
Для учнів будуть проходити зрізи знань (незалежне оцінювання знань) тричі за навчальний період – після 4 класу, 9 класу та 12 класу.
Тобто діти тричі будуть проходити ЗНО?
Ні, в 4 класі буде державна підсумкова атестація для визначення рівня знань. А вже після 9 та 12 класу іспит буде у формі зовнішнього незалежного оцінювання.
Які зміни чекають вчителів після прийняття Закону України «Про освіту»?
Вчителі повинні навчитися новим вимогам, технологіям, методикам з якими вони повинні працювати. Сьогодні курсову перепідготовку всі вчителі проходять у Житомирському інституті післядипломної педагогічної освіти. З 2018 року буде цільова сума коштів направлена на кожен навчальний заклад. Вчитель має раз в 5 років прослухати 150 годин курсу, а де – він зможе вирішувати сам. Так, якість курсової перепідготовки буде кращою і це мають відчути діти.
Які плани відділу освіти щодо інклюзивного навчання?
В Олевській ОТГ на даний момент 21 учень охоплений інклюзивною освітою. На сесії міської ради було прийнято рішення про створення Інклюзивно-ресурсного центру. Там будуть спеціалісти вузького профілю: логопеди, дефектологи, реабілітологи, вчителі лікувальної фізкультури. Цей центр буде надавати консультативну і практичну допомогу вчителям і асистентам, які працюють з дітьми з особливими потребами.
Чи стануть школи більш самостійними?
Новий закон дуже багато повноважень надає школі. Директор школи буде займатись навчально-виховним процесом, формуванням кадрів, забезпеченням фінансування, надходженням додаткових коштів і т.д. Разом з тим, весь навчальний процес має бути прозорим. Кожен навчальний заклад повинен оприлюднювати всю важливу інформацію на своєму сайті або на сайті Засновника (ред. Засновник – Олевська міська рада).
Чи матимуть школи фінансову автономію?
З 1 січня 2019 року запроваджується новий підхід – гроші «ходять» за дитиною. Відповідно до формули, буде розрахована сума на кожну дитину, тому через рік постане питання функціонування маленьких шкіл. Сьогодні нам треба настільки раціонально і правильно сформувати освітні округи, щоб після отримання фінансової автономії ці школи могли «вижити». За нашими розрахунками, сьогодні зможе функціонувати та школа, де більше 170 учнів.
Чи плануються у відділі освіти якісь суттєві зміни штату: скорочення чи збільшення?
Так як відділ освіти переформований у відділ освіти, молоді та спорту, то, звичайно, штати повинні бути змінені. В нас вакансії є, але вони не зайняті. По штатному розпису у нашому відділі начальник, заступник і 3 спеціалісти.
Що надалі буде з методичним кабінетом відділу освіти?
Методична служба – це цілий такий інститут, який буде реформовуватись. Методичний кабінет повинен стати новою сервісною службою допомоги і підтримки вчителя. Як він буде співпрацювати з школою поки не визначено, можливо, буде окремо з кожною школою укладатися угода про методичну допомогу або на базі освітніх округів буде працювати менторська служба – 2-3 методиста працюватимуть в окрузі. Проте, освітньою субвенцією не передбачено фінансування методичного кабінету, він утримується за кошти місцевого бюджету. Тому остаточне рішення прийматиме Засновник.
Чи вистачатиме освітньої субвенції на повне фінансування закладів освіти?
З освітньої субвенції платиться лише заробітна плата педагогічним працівникам. А утримання шкіл, технічного персоналу, методичного кабінету, централізованої бухгалтерії – це все кошти місцевого бюджету. Це перший рік ми працюємо по такому принципу.
В даний час розробляється стратегія розвитку ОТГ до 2021 року. Щоб дізнатися думку пересічних громадян з різних питань, робочою групою проводилось анкетування. В багатьох анкетах висловлюються думки щодо роботи освітніх закладів. У тому числі люди звертають увагу на незадовільну роботу директорів окремих шкіл. Що Ви можете сказати з цього приводу?
Новий закон передбачає, що директор обирається на конкурсній основі терміном до 6 років і може працювати на цій посаді не більше, ніж дві каденції. Але це стосується тих директорів, які йдуть на нові вакансії. Тих, хто вже працюють, ця норма закону не стосується. Є в нас проблеми, ми знаємо, є навіть справедливі докори. Ми на них реагуємо. Але, як і кожного працівника, директора школи захищає трудове законодавство. Проте щороку на звіті директора приймається рішення про оцінку його роботи.
Чи буде посилений моніторинг роботи директорів, які працюють вже не одне десятиліття?
Буде конкурсна комісія по відбору кадрів, вона повинна моніторити разом із відділом освіти роботу того чи іншого навчального закладу. Якщо буде надходити негативна інформація, будемо аналізувати кожну окрему ситуацію. Загалом, в директора є певний перелік посадових обов’язків, за який він відповідає – це єдиний критерій. Віковий ценз у трудовому законодавстві не прописано.
Чи правда, що Олевська школа №2 може стати філією гімназії?
В Олевську всі три школи мають залишитися І-ІІІ ступеню. Ніхто не буде понижати статус школи №2, це навіть не обговорюється. В міста є перспектива збільшення населення. Принаймні, число дітей, що йдуть в Олевську в перший клас, весь час збільшується. Зараз почалась здорова конкуренція за право бути опорною школою.
Скільки і де будуть створені опорні школи?
В нас є робоча група, яка працює над питанням реформування освіти. Створення опорної школи має йти в контексті розвитку інфраструктури. Згідно Закону, створюватимуться такі школи на конкурсній основі.
В цьому році майже 50 % випускників Кишинської школи не подолали поріг ЗНО з головного предмету – української мови. В минулому році цей показник був 26%. Чи може в такому разі Кишинська школа стати опорною?
Там йде конкуренція між Кишином і Зубковичами. По Зубковичах в цьому році ще гірша ситуація. Звичайно, якісне надання освітніх послуг – на першому місці. Розглядається варіант Кишинської школи, як опорної. Але з часом, якщо буде низький якісний показник, то вона може стати школою І-ІІ ступеня (ред. філія опорної школи).
І останнє питання: яке Ваше відношення до реформи освіти?
Є позитивні сторони – Закон на стороні учня, це найголовніше. Ми сьогодні повинні готувати дитину до життя, щоб отримані у школі уміння, навички і знання вона могла застосувати на практиці. Вже всі люди зрозуміли, що треба щось міняти, що від педагогіки диктатури треба відходити, тому що до 7 класу в дитини просто пропадає бажання далі вчитися. Освіта має бути практичною, тому реформуватися треба всім: і вчителям, і батькам, які, відповідно до нового Закону, несуть відповідальність за навчання і виховання дитини.