Раннє втручання – це система послуг та підтримки для дітей до 4-х років, які виявляють порушення у розвитку або мають ризик їх виникнення. Мета раннього втручання полягає у виявленні та адекватній реакції на можливі проблеми або відхилення у розвитку дитини на ранніх етапах, щоб оптимізувати її можливості для здорового та гармонійного розвитку.
Вчені зазначають, що перші 1000 днів життя є найважливішими для людини. У цей час взаємодія, догляд і спілкування батьків та оточення з дитиною встановлюють фундамент для її майбутнього розвитку.
Прості повсякденні дії, такі як: годування, ігри та прогулянки, не лише сприяють фізичному розвитку, але і є важливими для психоемоційного і соціального становлення малюка. Проте навіть такі прості речі можуть стати викликом для батьків.
Тут на допомогу приходить служба “раннього втручання” (РВ). Це ініціатива, спрямована на підтримку дітей від народження до 4-х років, які мають чи можуть мати порушення у розвитку. Разом із родиною працює команда фахівців: логопед, лікар, психолог, фізичний терапевт, соціальний працівник. Склад команди підбирається індивідуально і залежить від потреб дитини та родини.
Складні життєві ситуації додають дорослим тривог. Тому окрему увагу фахівці РВ приділяють батькам — допомагають їм знаходити внутрішній ресурс, аби ті могли піклуватися про малечу. Щоб відновлювати сили, потрібно мати час “для себе”.
Часті стресові ситуації можуть впливати на комфорт дитини, проявляючись через її постійний плач. Фахівці РВ допомагають батькам розуміти потреби дитини та адекватно реагувати на їх сигнали, враховуючи оточення родини й можливості допомоги.
Зустрічі зі спеціалістами проводяться в знайомому для родини середовищі, щоб забезпечити комфорт та зменшити стрес. Це може бути не тільки дім, але й місця, де родина перебуває щоденно: супермаркет, парк, дитячий майданчик. Зустрічі відбуваються щонайменше один раз на тиждень.
Щоденні рутинні ситуації, такі як годування, ігри або покупки, містять у собі багато можливостей для розвитку дитини. Рутинна діяльність сприяє набуттю нових навичок, стаючи основою для її розвитку.
Варто зазначити, що, хоча “раннє втручання” було спочатку розроблене для дітей із порушеннями розвитку, сучасні дослідження доводять його користь для всіх дітей, незалежно від їхніх індивідуальних потреб.
Застосування раннього втручання може суттєво покращити якість життя дитини та її сім’ї, сприяючи кращим результатам у навчанні, соціалізації та загальному благополуччі.